Stockholmsresan och Peter Lemarc

100_5238.jpg100_5240.jpg100_5243.jpg100_5250.jpg100_5252.jpg100_5270.jpg100_5273.jpg100_5274.jpg

Det har varit en så fantastisk resa. Jag och Mamma i vår huvudstad. Kan det bli så mycket bättre? Vi åt gott, sov på ett ganska fint hotell. Hade iaf var sin 140 cm stor säng. Härligt. Sprang på stan och nötte upp våra skor.

Vi åkte från Lycksele flygplats i lördags morse. Herregud så rädd jag blev när vi skulle lyfta. Det är ju trots allt sex år sedan jag flög sist, så jag minns inte hur det var. Fick nästan klaustrofobi i planet, eftersom det var ett minilitet propellerplan som levde rövare. Vi kom iaf fram till Arlanda och hoppade på flygbussen som stod och väntade. Hoppade av på St. Eriksgatan och hittade vårt hotell. När vi skulle checka in sa receptionisten att de hade ändrat så vi skulle få två 140 sängar istället för en. Åh så glada och lättade vi blev. Vi hade ju gruvat oss så.. Vi bodde på ett hotell som bara låg 50 meter från hotellet vi bodde på när vi var i Stockholm för sex år sedan med Pappa och Carro. Jag blev så nostalgisk och kom ihåg precis hur allt såg ut. Vilken väg vi hade gått till T-banan och vilka affärer vi brukade handla i.. Jag glömmer nog inte så lätt. Tog T-banan in till Hötorget och började gå mot gamla stan. Vi gick sakta och bara kollade in den vackra stan. Åt Lax på nåt fint ställe i gamla stan. Hur mysigt som helst.. Dagarna var långa (som tur var!) Åkte till Ikea på Söndagen. Vi åkte först till Fruängen och sedan med en buss som gick till Tumba, förbi kungens kurva. Vi hittade grymt bra i Storstan!Mamma har ju faktiskt bott där ett år, för länge sen, och jag har ett väldigt bra lokalsinne. Med den kombinationen klarade vi av att hitta överallt. Ikea var hur stort som helst, med hur mkt folk som helst. Hittade massor vi ville ha, men hur skulle vi få hem det? Vi köpte lite småsaker. Mest julklappar. Sedan åkte vi in till stan igen och kom på att vi skulle gå på bio. Såg solstorm på sergel. Skitbra film och mysigt hade vi. Gick till kungshallen och tog en pizza. (vi har mycket godare pizza i Lycksle!) åkte hem till St. Eriksgatan och somnade med ömma fötter.
Upp i ottan, ner och äta frukost och skynda iväg till T-banan. Måndagen var den sista dan vi skulle kunna handla det vi hade sett på lördagen. Vi shoppade, fikade, åt mat. Köpte en resväska på hjul så vi kunde dra allt vi köpt efter oss. Haha! Hade nästan glömt bort att vi skulle fara och se Peter Lemarc på måndagskvällen. Var tvungen att fara ner på centralen och lämna en väska i ett värdeskåp så att vi inte behövde fara tillbaka till hotellrummet innan konserten. For och åt på drottninggatan. Plankstek. Det var gott, men det ska ju inte vara spisa bearnaisesås till plankstek heller! Bytte kläder på toaletten och gick till bussen. Vi var tvungna att hoppa av vid djurgårdsbron och gå över den eftersom att ingen buss kunde ta sig över den pga reparationer. Hoppade på en buss efter bron och hoppade av vid cirkus. Jag var nervös, uppspelt och trodde inte det var sant. Där inne står han. Lemarc. Wohoow så fränt! Det finns inga kort från cirkus eftersom det var så mörk och att jag kände att jag varken hade tid eller lust att fota. Melissa Horn var förband. Hon var så grymt bra. Jag måste köpa hennes album som släpps i februari! Bandet kom ut, började spela. En strålkastare tändes och Peter gick in på scenen. Det var som om messias hade kommit ut på scenen. Alla ställde sig upp, applåderade och skrek. Det kändes som vi var medlem i en sekt. Lemarxisterna. Alla var vi samma skrot och korn och alla dyrkade vi Peter Lemarc. Han var fantastiskt bra. Höll igång oss så vi var röda om händerna timmar efter konserten. Lite över 22 var konserten slut och vi oroade oss lite över hur vi skulle få oss hem. Hann komma med första bussen. Gick ner till centralen och hämtade väskan. Mamma kostade på oss en taxi till hotellet. Varken hon eller jag var särskilt sugna på att åka T-bana mitt i natten. Oj så trött jag var när vi kommit hem till hotellet. Jag stupade isäng efter en kvällsmacka och lite the. Vaknade tidigt på tisdagen och skyndade oss att packa och göra oss i ordning. Vi skulle hinna vara på stan i två och en halv timme om vi rappade på. Jag och Mamma var världens team. Vi sprang som aldrig förr. Vi hann jättemycket på de där timmarna. Köpte godis på Hötorget och åkte till hotellet. Hämtade våra grejer och åkte till Arlanda. Väl där kom vi på att vi hade packat fel. Dade redan checkat in vårt bagage och hade stora shampoflaskor i handbagaget vilket är förbjudet. Varför det skulle vara så farligt fattar jag inte riktigt.. Hur som helst så blev en vakt (eller vad det nu är..) sur och dumförklarade oss. Vi fick checka in mitt handbagage som bagage. Det här tog sån tid att de började ropa efter oss i högtalarna. Åh så hemskt. Pinsamt och irriterande. Resan hem var hemsk. Hade ont i hela kroppen, och irriterad och trött var vi båda två. Var tvungen att mellanlanda i Arvidsjaur. När vi klev ur planet var det mörkt och kallt, och väldigt snöigt. Då kände jag mig verkligen hemma.
Borta bra, men hemma bäst!! :)